het interview met, Juke Joints!

In dit forumdeel, zullen interviews gepubliceerd worden, die door 1 van de teamleden word afgenomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrit Rockt
DBF Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2013 19:10

het interview met, Juke Joints!

Bericht door Gerrit Rockt »

Peter Kempe - Interview



In gesprek met…..



Peter Kempe, zanger en drummer van The Juke Joints



We spreken elkaar de dag na het optreden in Café De Zon tijdens de Rory Gallagher Tribute te Wijk aan Zee. Na de opener Sinnerboy hadden The Juke Joints de eer om op 1 maart 2013 de openingsavond af te sluiten.



Wat vond je van het optreden gisterenavond in Café De Zon?

Peter: Ging okay maar we moesten er wel redelijk hard werken. We spelen normaal wel een paar Rory nummers (oa Going to my Hometown en The Loop) maar verder moesten we voor die gelegenheid toch een complete Rory Gallagher set instuderen . Dus dat is dan zeker veel meer opletten dan bij een normaal Juke Joints optreden. Het was natuurlijk mooi dat 'Rory' gitarist bij uitstek , Barry Barnes van Sinnerboy ook nog wat nummers mee kwam spelen.

Het blijft natuurlijk ook fantastisch dat Rory door heel de wereld nog zo veel fans heeft en er nog talloze van dit soort tribute's georganiseerd worden. In het verleden speelden we vaak in Lutjebroek op de Rory Gallagher Tribute, daar speelde ik een paar keer met Julian Sas en de ex Rory bandleden Gerry McAvoy en Lou Martin. Prachtige herinneringen !



Wat zijn naast Rory je grootste inspiratiebronnen?

Peter: Pff, in het begin waren dat oa The Beatles, Creedence Clearwater Revival etc. , een beetje wat eind jaren 60 te horen was op de radio.

Rory leerde ik rond 1972 kennen met het nummer Sinner Boy van zijn eerste solo LP (Rory Gallagher) na Taste en ik was er gelijk he-le-maal ondersteboven van.

Vervolgens ben ik hem altijd blijven volgen en ik denk wel 50 keer 'live' gezien. Rory was een bijzonder aardige gast en hem ook regelmatig backstage gesproken.

Toch is het, naast zijn fantastische nummers, vooral de ongelooflijke drive en dynamiek van Rory 'on stage' wat de meeste indruk op mij heeft gemaakt. Dat heb ik trouwens ook met Bruce Springsteen, daar ben ik ook een groot fan van. De intensiteit en de passie die zij op het podium laten zien vind ik fenomenaal. Daar haal ik echt veel inspiratie uit. Inmiddels is mijn smaak zeer divers geworden en gaat van Rock, Americana tot Bluegrass.



Jullie zijn door de DBF genomineerd voor beste bluesband 2012. Zijn jullie de afgelopen 3 jaar zoveel beter geworden?

Peter: [Glimlachend], de DBF bestaat pas 3 jaar dus zijn ze als stichting nog steeds in ontwikkeling.

Onze samenwerking met Ronnie Baker Brooks op de 'Going to Chicago' CD heeft ons erg goed gedaan, en zijn inbreng in de songs heeft ons een stuk hoger op onze eigen ladder gebracht , dus ja , misschien zijn we inderdaad wel ietsjes beter geworden, haha.

De nominatie levert ons trouwens veel positieve reacties op , dus dat is prima natuurlijk.



De door de DBF georganiseerde Blues Challenge is natuurlijk een prima stimulans voor beginnende bands. We hebben in 1998 een keer mee gedaan aan de voorloper van de IBC in Memphis en dat was uiteraard een meer dan schitterende ervaring.

Wat de nominaties verder betreft verbaasd het me wel dat Julian Sas nog nooit genomineerd is. en dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Julian staat ongetwijfeld aan de absolute top in Nederland en ver daarbuiten ! Dus wellicht is dit een aardige hint.....



Was het niet logischer geweest als jullie waren genomineerd in 2011. Jullie speelden juist dat jaar op alle grote festivals, zelfs op Bospop.

Peter: Ja, dat klopt wel. Dat had mede te maken met de publiciteit en prachtige recensies van onze laatste CD “Going To Chicago”. en dan komen dit soort festivals meestal tegelijk.

Het feit dat we nu genomineerd zijn is misschien ook mede wel het gevolg van onze optredens met Eddy Clearwater waar we vorig jaar oa op Ribs en Blues Raalte en op

Bluesrock Tegelen mee speelden.

Wie weet heeft men hierdoor gezien dat we veelzijdiger zijn dan in eerste instantie gedacht.



Over Eddy Clearwater gesproken, hoe is dat project ontstaan?

Peter: Tijdens het Chicagofestival in 2008 zag ik hem spelen en is het idee ontstaan om eens te kijken of hij met ons als begeleidingsband niet naar Europa wilde komen.

Ik kocht zijn laatste CD “West Side Strut”, geweldige plaat trouwens, moet je zelf ook maar eens aanschaffen, bij een stand waar zijn vrouw de verkoop deed. Contact gelegd en hem gewoon gevraagd of hij zin had om de oversteek naar Europa te maken. Hij zei, ja! tof idee, ga het maar regelen. Een jaar later stonden we met hem (en oa Buddy Guy) op het Highlandsfestival.

Het is geweldig om met Eddy te spelen, echt een oude bluesman, maar met toch een hoop 'rock n roll' in zijn body , en daar staan wij regelmatig mee op de planken.



‘Going To Chicago’ is opgenomen in Chicago, hoe ontstaat het idee om hiervoor helemaal naar Amerika te gaan?

Peter: Dit vloeit voort uit het contact met Eddy. Zijn‘West Side Strut’ CD werdt geproduced door gitarist Ronnie Baker Brooks (zoon van de legendarische Lonnie Brooks) en de productie daarvan heeft een heel hoog niveau. Vervolgens hebben we aan Ronnie Baker Brooks gevraagd of hij ook met ons samen wilde werken. Dat we met Eddy in Europa hebben gespeeld was natuurlijk en fijne ingang voor het eerste contact. Een CD opnemen in het Mekka van de blues was werkelijk een schitterende ervaring.



De kritieken waren lovend, hoe kijk jij daar zelf tegenaan??

Peter: We waren erg blij met ‘Going To Chicago’ en als daar dan zeer lovende krtieken op

volgen dan is dat uiteraard een kroon op je werk. Maar ik ben ook nog steeds gecharmeerd van onze ‘Live in Ireland’ en ‘One Two Five….Live’ CD's. Die geven uiteraard een prima afspiegeling van wat we 'on stage' doen.



Jullie hebben op veel festivals gespeeld. Vaak vind ik het geluid erbarmelijk slecht. Hoe gaan jullie hiermee om?

Peter: Poeh, dat is af en toe ook erg lastig, ook op het podium voor mij als zanger /drummer,

wanneer dan soms ook nog eens de monitors niet echt lekker klinken.

Op de festivals heb je doorgaands zeer weinig tijd om de zaken om te bouwen, en dan mogen we hopen dus dat de geluidstechnici een beetje goede ''bluesoren' hebben.

Heel soms nemen we zelf een geluidsman mee maar vanwege de kosten, vervoer en dergelijke is dat meestal niet haalbaar.



Dit jaar bestaan jullie maar liefst 30 jaar, hoe houd je het vol om jaar in jaar uit met dezelfde energie op het podium te staan?

Peter: Tja, ik sport veel om de conditie op peil te houden en ook de 'side' projecten

zoals bijvoorbeeld de Rory Gallagher Tribute geven je energie terug natuurlijk ! Ook doen we af en toe optredens die geheel akoestisch zijn en hebben ook een keer een Brian Setzer Big Band project gedaan met alles erop en eraan. Op deze manier creëren we onze eigen afwisseling en houden we naar mijn mening ook de sleur buiten de deur. Ook de talloze keren dat we in het buitenland optraden geeft de band uiteraard ook weer zijn energie.



Gaan jullie nog iets speciaals doen ter viering van 30 jaar Juke Joints?

Peter: Nou, het was eigenlijk de bedoeling dat we weer met een nieuwe CD zouden komen,

en we waren flink bezig met nieuwe nummers. Helaas heeft dit door de afwezigheid van Sonny Boy vanwege ernstige rugklachten maanden vertraging opgelopen. Vanaf augustus 2012 tot eind januari van dit jaar hebben we hem moeten missen. Wij vinden dat de shows door moeten gaan dus hebben we met verschillende vervangers toen opgetreden. Dat betekent uiteraard ook dat alles heeft stil gelegen wat het schrijven van nieuwe nummers betreft. Maar we zijn inmiddels weer begonnen om de draad daarvoor weer op te pakken, dus hopelijk dat er eind dit jaar nog een nieuwe CD verschijnt. Zaterdag 21 September komt er in ieder geval nog een grote Juke Joints party in De Piek in Vlissingen die we combineren met de jaarlijkse fanclubmeeting.



NOTE: Onafgebroken 30 jaar Juke Joints, op naar de Dutch Blues Hall Of Fame!
Gebruikersavatar
Kuno Mooren
DBF Levende Legende
Berichten: 2319
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:58
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: het interview met, Juke Joints!

Bericht door Kuno Mooren »

Schitterend interview!! :thumbup:
onze dank is groot voor deze mooie inbreng :)
Afbeelding
Appie the Bluesman
DBF Levende Legende
Berichten: 1555
Lid geworden op: 02 feb 2012 22:26

Re: het interview met, Juke Joints!

Bericht door Appie the Bluesman »

Hardstikke mooi interview zeg......dat is een hele goede aanwinst voor ons forum. SUPERB :thumbup:
Gebruikersavatar
René
DBF Professional
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:43
Locatie: Beemster
Contacteer:

Re: het interview met, Juke Joints!

Bericht door René »

Inderdaad, mooi intervieuw. :thumbup:
I started out with nothing and still got most of it left
WItwitwitwitwitwitwitwitwitwitwitwitwit
http://www.renesyoutube.nl

http://www.facebook.com/rene.brons
Tamaharry

Re: het interview met, Juke Joints!

Bericht door Tamaharry »

Heel mooi stukje proza hier: leuk!
Gebruikersavatar
ben2veld
DBF Beginnend Talent
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jun 2012 12:44

Re: het interview met, Juke Joints!

Bericht door ben2veld »

Mooi interview.
Leuk te lezen.
Gebruikersavatar
Herman KB
DBF Grootmeester(es)
Berichten: 343
Lid geworden op: 12 mar 2012 08:13
Locatie: Veendam

Re: het interview met, Juke Joints!

Bericht door Herman KB »

heel aardig gozer, die Peter Kempe.
Hij organiseert mede het Bluesfestival in Kwadendamme(zeeland), waar mensen van heinde en ver komen, in een grote tent. In twee weken uitverkocht(1200 mensen maximaal)
Ook een geimproviseerde camping is er aanwezig.
Hij krijgt altijd een geweldige line -up voor elkaar, heeft ook wel een avond Rory Gallagher tribute bands gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Het interview met...”